الاثنين، 23 فبراير 2009

من ندافع عنهم

في مقعد الغزازوة استوقفني امر غريب وهو وجود خاطبة ولا ادري كيف يكون هذا تريد ان يدخل الشباب يقولون مواصفات فتاة احلامهم وهي تقوم باحضارها لهم ... مقعد محترم ... وعلى صعيد اخر شاهدت ظاهرة لا اعلم ما هذا الظاهرة عبارة عن مواضيع تنشأ خصيصا لاجل عرض صور بنات المقعد المحترمات الا من رحم ربي ويقوم بهذا العرض مجموعة شباب كانو على علاقة بهم ....مقعد محترم .... فى موضوع اخر يتكلم عن الاختلاط وتحريم الدين الاسلامي له هذه مقدمة الموضوع فقط ولاكن ما خفي كان اعظم تحول المشاركون بهذا الموضوع الى مؤيد ورافض للفكرة من جذورها .... قطعا نقول عن من يعارض شرع الله انه فاسق .... بحكم الدين ولاكن المدهش في الامر ان كاتب الموضوع بعد ان كان يتكلم بلسان الشرع والدين وتحريم الاختلاط اتجه لامر اخر محرم في الاسلام وهو اساءة الظن بالاخرين وسبهم .... وفى بعض اقواله قال النص التالي فى حديث له مع اخت فلسطينية (اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babygirl18
:
ومكنتش عارفه ان المصريين فاقعيك قوى كده هههههههههههه ياحرام والله صعبان عليا ..
يا خسارة الرجال لو انت منهم اصلا !!
آل بيساوى الف رجال آل هههههههههههههههه روح اجرى بعيد يا شاطر

اول حاجة انا بافتخر اني فلسطيني .. وباعتبر فلسطين بلدي الاول .. مش زيك باعتبر مصر بلدي الاول .. يعني اللي متلك بيقدر يبيع حقه لليهود ويستغني عن فلسطين ..
و ما يصعبش عليكي غالي يا عيني .. انا مش مقهور من المصريين .. بالعكس .. المصري مقارنة بالفلسطيني ولا حاجة .. لانه المصري رخيص .. رخيص .. يعني اي مصري .. طبعا انتي منهم باعتبار انك مصرية ( الجنسية الفلسطينية صارت عليكي زي ما بتحكي في الردود تبعتك ) اي مصري باشتريكوو كلكوووو بجنيه .. كلكووو بجنيه .. بالنسبة الي السعر مش غالي كتير ..
وبدي اخليكي تعرفي اكتر عن المصريين .. اسمعي هالقصة صارت معي ,,
لما طلعت على العريش .. شفت شفت شباب عازين بنات .. انتي فاهمة .. راح المصري يجيبلهم
بنات .. بجنيه .. يعني باع عرضه .. وباع شرفه بجنيه .. ويمكن تلاقيه جاب اخته او امه حتي ..
وفي كمان قصة صارت معي انا شخصيا ..
اتاجرت شاليه انا وشباب صحاب .. بس الشاليه في فوقه طابق ساكنين فيه مصريين .. لما قعد معنا صاحب البيت والشالية .. قالنا .. عاوزين اي حاجة باجيبها.. وبيتي مفتوح .. لو عاوزين بنات عادي يعني اعتبروا نفسيكوو في بيتكوو ..
بالله عليكي ..لو عكسنا الوضع في فلسطيني بيقبل انه يبيع عرضه .. بتعرفي لو صارت .. يمكن صارت فيها مجازر ..
عرفتي ليش الراجل بيساوي مليون حتي مش الف راجل من عندكووو .. وخصوصا نوع الشباب اللي بتحبيهم انتي .. الشباب المدلعة يعني اخر موضة .. يعني تمشي رايك عليه .. يعني اللي تحكميه .. قدري انتي وشوفي الراجل بيساوي اكم عندكوو واحكيلي ..
وبالنسبة الي انا .. انا ما حكيت عن حالي باي رد من ردودي .. بس لما تيجي تحكي عن الشجاعية و عني .. عن البدرساوي .. بيكون انت بتحكي مع الرجولة كلها .. هادي مش فشخرة .. ولا غرور .. بس مجرد ثقة في النفس اني احسن منك ومن كل المصريين ..
وسلام يا ام جنيه .. ولا خليهم عشان المزازة .. اتنين جنيه) مقعد محترم


كيف يفكرون لا ادري ولكن اضع الحكم لمن يقرأ قطعا لن ادافع عن مصر ولا المصريين ولن اشتم الفلسطينين فنحن اخوة فى الاسلام وجيران فى الارض واحباب فى الله وبمقدورنا ان نتحمل اعبائهم حتى لو شتمونا ..... وللحديث بقية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق